søndag den 17. februar 2013

Gulerodskage ala LCHF


I går skulle jeg spise hjemme hos mine forældre, og de er rigtig gode til at lave mad som passer til vores Low Carb behov. Det betyder virkelig alverden at man har mennesker omkring sig, som bakker en op når man har en lidt anderledes måde at spise på, men det er jo en helt anden historie. Min mor har ikke den store erfaring med LCHF desserter, så hvis vi skal have dessert er det som regel mig der medbringer det. Den ordning synes jeg er fantastisk! Jeg elsker at afprøve opskrifter (især kager, høhø) og så deles vi ligesom om "besværet". Valget faldt på gulerodskage - Fandt inspiration til kagen hos Jane, som altid leverer fantastiske opskrifter. Har justeret lidt i opskriften, så den passede til hvad jeg havde i køleskabet og havde lyst til.


Gulerodskage 
½ dl. Husk (den grønne) 
6 æg 
100 g. smeltet smør 
1 dl.fløde
1 spsk. stevia strø (eller anden sødning) 
2 spsk. agave sirup 
1 håndfuld abrikoser
3-400 g. gulerødder 
2 tsk. bagepulver
2 spsk. kanel (eller mere, jeg elsker kanel!)
1 spsk. kardemomme  
1 håndfuld valnødder

Frosting og pynt
400 g. Philadelphia 
1 spsk. stevia strø 
Saft + skal fra 1 øko appelsin eller citron
Valnødder 

- Start med at udbløde dine abrikoser hvis de er meget hårde - når abrikoserne er bløde, moses/blendes de til en form for masse. Pisk æg og sødning luftigt, tilføj smør og fløde og pisk noget mere. Tilføj alle de tørre ingredienser (kokosfibre, husk, kanel, kardemomme, bagepulver) og rør det yderligere godt sammen. Til sidst hakkes valnødder, gulerødder rives og vendes i dejen sammen med abrikos-massen. Dejen puttes i en smurt springform og bages i ovnen ved 180 grader i ca. 30 min.

- Ostecremen laves ved at piske Philadelphia, sød og citron/appelsinsaft sammen.

- Når kagen er bagt og kølet af, skæres den igennem på tværs så du har en bund og en top. Smør et lag ostecreme på bunden, læg "låget" på, og smør endnu et lag på toppen. Riv citron/appelsinskal udover kagen og pynt med valnødder.


Kagen blev faktisk rigtig godt, hvis jeg selv skal sige det. Konsistensen var svampet og ostecremen smagte virkelig himmelsk. Jeg synes nogle gange at lchf bagværk kan blive sådan lidt... Nederen, for at sige det som det er, fordi smag eller konsistens bliver mærkelig. Denne her blev til gengæld skide god og det bliver ikke sidste gang jeg laver den. Nu går jeg allerede og pønser på en ny kombination til en anden kage, som jeg fik en idé til, da jeg satte tænderne i denne her.... Hvem sagde cakeaholic? Høhø.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar