søndag den 25. november 2012

Meatza og hjemmetlavet bounty til dessert

Okay! Jeg er ikke blevet mindre begejstret for mit valg om at leve efter LCHF's kostprincipper. Jeg kan mærke at det lige så stille bliver integreret i min krop, og jeg er multi-mega spændt på at se om det giver mig de ønskede resultater. Det er overraskende let at overleve uden ris, pasta, kartofler og sådan. Det er lidt sværere for mig at undvære brød, men så er det jo godt at jeg elsker stenalder/palæo -kernebrød, som jeg sagtens kan spise.
Ellers er den største udfordring faktisk det her med, at jeg skal kvitte sukker og de 'hurtige' kulhydrater, og at jeg lige pludselig skal fokuserer på proteiner og alt det dersens farlige fedt, som man altid har set som forbudt. I løbet af denne weekend har jeg oplevet flere tilfælde af hovedpine og ondt i maven; jeg tror virkelig det er min krops måde at sige, "HALLO! Du plejer at give mig sukker og lækre kulhydrater. Giv mig mere!" - og det synes jeg er virkelig skræmmende. Samtidig har jeg i dag set nogle programmer på DR2 som omhandler sukker og hvilken afhængighed man kan udvikle - føj! Det er altså ikke bare ham/hende som drikker 4 liter cola dagligt; nej, det er sgu os allesammen som er i risiko for sukkerafhængighed. Er du afhængig mon?

Anywas.. I dag skulle vi forsøge os med en rigtig LCHf/stenalder/palæo -ret, som den kære Thomas Rode har introduceret mig til ved flere lejligheder (desværre kun i gennem tv'et!). Jeg har dog finpudset til vores behov :) Meatza. Ja, den er god nok - Pizza, men på bund af kød. I kan jo nok forstå at jeg sad med en meget begejstret mand, da jeg annoncerede at vi skulle ha' netop det til aften. Så hvis du også sidder med en protein-elskende bedre halvdel eller nogle andre som elsker kød, så er denne her lidt sjov!



Til denne portion brugte jeg: 
Bund
500 g. hakket oksekød
2 æg
1 tsk. tørret chili 
1 løg
½ spsk. HUSK (ikke-LCHF'er, bruger her mel)
2 fed hvidløg

Fyld
3 spsk tomatpure
1 stor håndfuld revet mozzarella (eller anden slags ost) 
1 spsk. oregano
½ løg
1 rød peber 
200 g champignon
2 skiver parmaskinke
Et par soltørrede tomater 

Bland hakket oksekød, HUSK og æg sammen og ælt det. Tilføj finthakket løg, chili og hvidløg og rør det hele sammen, så det er 'glat'. Del portionen i to og pres den ene halvdel ud på en varm pande, så denne 'kæmpe hakkebøf' fylder hele panden. Steg den, vend den og når den er som ønsket, tages den af og det hele gentages med den anden halvdel af farsen. Steg champignoner, løg, hakket parmaskinke og soltørrede tomater på panden.. Når fyldet er ved at være som ønsket, smøres hakkebøfferne med tomatpure og der drysses mozzarella ovenpå - Ind i en forvarmet ovn (180-200 grader) indtil osten er er smeltet. Ud af ovnen, på med fyldet, pynt med rød peber og SPIS!

 

I de fleste opskrifter bliver bøfferne lavet i ovnen i 20-25 min. ved 200 grader, men jeg kan godt lide den skorpe som de får efter en tur på panden.. Men den anden metode kan selvfølgelig også anvendes. Smag og behag :)



OG! Så er det jo i dag at det allersidste afsnit af Forbrydelsen III vises på DR1 og dét skal fejres (og hvis det ikke var det, skulle vi nok finde en anden undskyldning..) - det bliver gjort med hjemmelavet Bounty, som simpelthen er så MEGA nem at lave, at man skulle tro det var løgn. Opskriften fandt jeg hos en af mine yndlings bloggere, Madbanditten:




Til denne portion brugte jeg: 
1 stor dåse kokosmælk
1 spsk. kokosolie *
1 spsk. sukrin (sødemiddel)
ca. 100 g kokosmel (+/-, ik?)
100 g. mørk chokolade, 70-80 %
* Det skal være kokosolie, da det stivner når det bliver koldt og er altså det som holder hele bountyen sammen. 

Stil kokosmælken i køleskabet et par timer, så selve kokosmælken bliver forholdsvis stift, mens der i bunden vil ligge det der tynde kokosvand. Skrab det størknede kokosmælk ud af dåsen og smelt i en gryde med kokosolien. Når det smeltet, vendes kokosmelet i - Jeg gik ud fra ca. 100 g., men jeg tog den også lidt på gefülen. Det skal være en fugtig, klistret kokosmasse.. Denne masse pressede jeg ned i en rugbrødsform, hvor jeg på forhånd havde lagt noget bagepapir. Pres det godt sammen og ind i køleskabet i et par timer eller mere. Tag det ud af køleskabet og skær den størknede kokosmasse i passende stykker. Dyp i chokoladen, som er blevet smeltet over vandbad; ind i køleskabet og så er der - efter et par timer - bounty! Mums.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar