tirsdag den 12. november 2013

Chokoladetrøfler, med smag af appelsin og hindbær



Det er som sagt snart jul (sådan da!) – det betyder at vi allerede i god tid, må begynde at eksperimentere i køkkenet, så vi er klar med de lækre julegodter når julen rigtig står for døren. For mig er der nogle helt bestemte smage, som jeg forbinder med jul. Fx appelsin, mandler, kanel, mandler og nogle andre hyggelige ting. I denne omgang blev det til nogle lækre chokoladetrøfler, kraftigt inspireret af Janes trøfler med lakrids (fra hendes bog "Spis dig mæt og glad"), her med nogle af mine yndlings jule-smage. 



Chokoladetrøfler (cirka 20 stk.)
200 g. chokolade med smag af appelsin
skallen af ½ øko appelsin
1 dl. fløde
½ tsk. vaniljepulver
2 spsk. sukrinmelis eller 1 spsk. agave sirup

frysetørrede hindbær
 evt. smuttede mandler, hakket til fint mel

Bland fløde, appelsinskal, vaniljepulver og sødning i en skål. Smelt chokoladen i vandbad, og rør det sammen med fløden. Rør godt, indtil du har en ensartet, cremet chokolademasse. Stil på køl i en times tid indtil massen er så tilpas hård, at du kan trille chokoladekugler (måske lidt længere tid, det afhænger af dit køleskabs temperatur, så hold øje med massen). Chokoladekuglerne stilles på et fad med bagepapir efterhånden som de bliver trillet, og sættes på køl, indtil de skal trilles i eksempelvis frysetørrede hindbær.
 
Tag chokoladetrøflerne ud af køleskabet, og lad dem stå 5 minutter. Pulveriser imens de frysetørrede hindbær, og tril herefter kuglerne i pulveret. Alternativt kan man også trille dem i hjemmelavet mandelmel, lakridspulver, kakaopulver, kanel etc. 


1 kommentar:

  1. Jeg lavede dem her med det samme jeg så din opskrift. De er et kæmpe hit, har lavet så mange! Åhhh, det er alt for meget faktisk.
    -har også linket til dig på min blog.
    Fortsat god søndag aften :-)

    SvarSlet