tirsdag den 14. maj 2013

De 10 bud - på LCHF morgenmad

Folk spiser på forskellige måder.. Nogle spiser low carb, mens andre ikke behøver at spekulere i de baner, og sådan er vi jo heldigvis så forskellige. Uanset hvilken måde man har valgt at spise på (hvis man altså har taget et decideret valg), bliver jeg mødt med sætningen "morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen". Oh well, det kommer vel an på hvem man er, men i mit tilfælde er det altså rigtigt. Hvordan min dag udfolder sig, kommer helt an på hvad jeg har spist fra morgenstunden af. Jeg skal have et skud brændstof, et godt, solidt måltid som kan holde mig i gang frem til frokost. Hvor stor min morgenmad er, er forskelligt fra dag til dag. Nogle dage har jeg ikke lyst til andet end ét æg og en kop kaffe, mens jeg andre dage kan spise et kæmpe morgenmåltid. Jeg tror det er meget sundt at det ikke bare bliver det samme, og at man rent faktisk mærker efter hvad man har behov for.

De gange jeg har nævnt LCHF for familie, venner, kollegaer etc., som ikke har haft kendskab til denne måde at spise på, har flere spurgt hvad jeg så gør med morgenmaden. Jeg tror deres undren hænger sammen med, at mange forbinder morgenbordet med brød, frugt og mysli. Og jeg kan godt se det sære i, at der skulle være noget galt i grovboller, frugt og sund mysli - uden chokolade og alt muligt. Men sandheden er jo bare den, at mit blodsukker bliver påvirket voldsomt, hvis det er dét jeg starter min dag med.. Og så er jeg overhovedet ikke mæt til frokost, ej at forglemme. "

Men hvad spiser man så om morgenen, når man skal undvære de ting, som plejer at spille en væsentlig rolle på morgenbordet? Herunder har jeg 10 bud på netop dette. Det behøver slet ikke være kedeligt. At all!


Røræg, stegt oksepølse og en grøn juice
Både pølsen og æggene er stegt på panden - sidstnævnte i smør.
Den grønne juice er lavet på forskellige grøntsager, som er kørt
gennem min juicer. Fx agurk, peberfrugt, citron, avocado og ingefær.


 Minipandekager med bær og creme fraiche  
Her har jeg lavet mini pandekager, på HUSK, nøddemel, æg, hytteost,
vaniljepulver og stevia. Det her er weekend morgenmad. Som oftest.

Tomatomelet med ost og skinke
Omelet lavet på æg, tomatpure, revet squash og forskellige urter.
Når omeletten er færdig, fyldes den med ost, skinke og løg
 
 Alt godt fra LCHF morgenbordet
Pølse og peberfrugt stegt i smør på panden, agurkeskiver, jordbær
og en Low Carb bolle med en skive flødehavarti.

Morgenboller
Dette ligner slet ikke en LCHF morgentallerken, men det er det altså.
Næsten. Low Carb boller med ost, pølse og hj.lavet nutella ala LCHF

Æg, avocado og ostemad
Meget simpel morgentallerken - En ½ avocado, et blødkogt æg og
en skive kernebrød/stenalderbrød med ost. Nemt og lækkert!

Kæmpe morgentallerken
Den morgen var jeg sulten! En hel avocado, agurk, tomat, lidt brie,
hytteost og rejer. En stor kop kaffe hertil. Garanteret mæthed!

 
Weekendmorgenmad 
En anden slags sød, luksus morgenmad. Pandekager med creme
fraiche og bær, og med peanutbutter, choko (86%) og mandler.

 Røræg og salatRøræg med skinkestykker og løg, sammen med en rucola salat
med nødder, og min yndlingsfrugt/grøntsag: Avocado.

Rester
Rester er ikke en dårlig ting i min verden. En rest blomkålspizza fra
aftenen før, lidt rødkålssalat og en avocado.

2 kommentarer:

  1. Haha, hvor sjovt, jeg har netop også et lignende indlæg på tegnebrættet ;D
    Men hvor er du dog god til at variere din morgenmad! Selv om jeg godt kan lide forskellige ting, ender jeg alligevel tit også bare i de samme ting :) Og så mindede dit indlæg mig mere end noget andet om, at jeg virkeligt bør blive bedre til at spise pandekager til morgen - jeg mener, why the heck not?! :D

    SvarSlet
  2. Hold nu fast, hvor ser det lækkert ud. Begynder seriøst at overveje, om jeg sku hoppe med på den LCHF bølge.

    SvarSlet