fredag den 24. maj 2013

Spring Rolls

I pinsen stod den, for midt vedkommende, på en tur i Zoologisk Have sammen med min familie. Det betyder som regel at alle tager sindssygt meget mad med, og alle de andre besøgende glor måbende på vores kæmpe buffet. Denne gang var ingen undtagelse - Vi havde virkelig meget mad med. Det er åndssvagt, for jeg bliver altid en smule pinlig berørt, når vi trækker alle vores kurve og plastikbøtter frem, med alverdens ting.. Men denne gang var jeg faktisk bare lykkelig og taknemmelig for, at jeg kunne vælge god, hjemmelavet mad. Jeg kunne fx vælge kyllingevinger, krydrede frikadeller, salat, spring rolls, pølsehorn og min momses sandwiches. Sidstnævnte er måske ikke helt hensigtsmæssigt når man spiser low carb, men min mormors glæde ved at se mig spise hendes laksesandwich slår alt! Også oppustetheden bagefter.. Men det var egentlig ikke det jeg ville dele med jer i dag. Jeg vil dele én af de retter JEG stod for, med jer - nemlig Spring Rolls.

Spring Rolls er egentlig bare et pænt ord for friske forårsruller, som er lavet på det der rispapir som fås i fx chinashops. De er egentlig ikke særlig low carb, da de er lavet på ris. Jeg synes nu alligevel at de går an, men det er vel et temperamentsspørgsmål.

Jeg lavede to slags, og jeg vil egentlig ikke kalde det som kommer nu, for en opskrift, for det er SÅ nemt. Det er vel mere et slags godt råd, fordi at kombinationen bare er skide god!



Spring Rolls - med rødkål og persille (ca. 15 stk)1/4 rødkål
1 stor dusk persille
skal + saft fra 1 øko citron
200 g. stegt kyllingebryst
15 små runde rispapire 

- Skær det stegte kyllingebryst i små, fine strimler.
- Snit rødkålen fint, evt. på food processor 
- Hak persille groft, og bland det med citronskal og saft 
- Lad tingene være for sig, så du nemt kan putte dem i rullen, inden den skal foldes

Spring Rolls - med basilikum og parmesan (ca. 15 stk) 
2 små potter basilikum, eller 1 stor
50 g. parmesan (jeg tror jeg brugte mere ;))
skal + saft fra 1 øko citron
200 g. kyllingebryst
15 små runde rispapire

- Riv parmesan med fx en kartoffelskræller, så stykkerne bliver mere rustikke
- Hak basilikum groft, og bland med citronskal og saft
- Skær det stegte kyllingebryst i små, fine strimler
- Lad tingene være for sig, så du nemt kan putte dem i rullen, inden den skal foldes


Når du arbejder rispapiret, er det vigtigt at man har teknikken i orden - ellers bliver de ikke bløde nok, eller også bliver de for bløde. For mig er det nemmest hvis jeg bruger følgende teknik:
- Tag et rispapir og lad det ligge i en dyb tallerken med vand i 8-10 sekunder
- Tag rispapiret op og læg det på et rent viskestykke
- Fordel fyldet på rispapiret, i en form for rektangel, tættest mod dig selv
- Fold enden af rispapiret over fyldet, rul, fold siderne ind og luk den - det våde rispapir fungerer som lim, så de forbliver lukkede. 

Håber min forklaring giver mening! 




De var virkelig lækre, hvis jeg nu selv skal sige det - og de kan jo varieres i en uendelighed. Desuden kan de også bare bruges ved nærmest alle lejligheder; picnic, forret, hovedret, frokost etc.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar