lørdag den 5. januar 2013

Rødbede carpaccio og nem dessert

Jeg er klar over at man i følge de helt traditionelle lchf -principper, fraråder for meget frugt og rodfrugter - Dette skyldes at der også er (frugt)sukker i frugter, nogle lidt mere end andre. Rodfrugter er der også kulhydrater i, men jeg tænker at det er at foretrække, frem for f.eks. kartofler. Så, i går trodsede jeg det hele, og fik rødbede carpaccio til aftensmad og kiwi til dessert. 

Denne carpaccio var sindssyg lækker hvis jeg selv skal sige det. Jeg er stor fan af rå rødbeder, og sammen med rucola og nøddepesto var de søde rødbeder perfekte. 



Rødbede carpaccio m. nøddepesto 
250 g. rødbeder (gerne bolchebeder hvis du har) 
Saften og skallen fra en øko appelsin eller citron 
3 spsk. olivenolie 
Salt, peber 

50 g. valnødder 
50 g. hasselnødder 
50 g. soltørrede tomater 
1-2 fed hvidløg 
3/4 dl. olivenolie 
Salt, peber 
1 håndfuld rucola 

Rødbederne skrælles og skæres i tynde skiver, og anrettes som carpaccio på et fad. Citrussaft, skræl, olivenolie og krydderier drysses udover. Nødder, soltørrede tomater, hvidløg, olie og salt og peber findeles i en foodprocessor eller m. stavblender. Smid nøddepestoen udover rødbederne og pynt med rucola.


Idéen til rødbede carpaccioen fik jeg fra min nyindkøbte Raw Food -bog, den hvor jeg også fik inspiration til kuglerne fra i går. Egentlig har jeg faktisk fået købt en del bøger inden for de sidste par uger. Både skøn - og faglitteratur. F.eks. disse: 


Jeg har endelig fået anskaffet mig 2. bog, i Fifty Shades trilogien og den glæder jeg mig til at læse! For en tid sid investerede jeg så i Raw bogen (for begyndere) og i dag købte Thomas så Lättlaglad LCHF -bogen til mig, da vi var et smut forbi Sverige og besøge Emporia - det der kæmpe shopping center på den anden side af broen.

Til dessert fik vi en meget, meget nem frugt carpaccio, som bestod af kiwi, grofthakket 85% chokolade og lidt vaniljecreme on the side. Nemt og lækkert!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar