fredag den 4. oktober 2013

Kanelsnegle uden mel og sukker (LCHF)



I dag er det vidst den officielle kanelsnegle-dag i Sverige, og det synes jeg egentlig er en ganske fornuftig tradition. Jeg fandt inspiration til de her lækre kanelsnegle på Instagram, hvor der altid sker så meget fantastisk på madfronten. De er lavet helt uden mel og sukker, så det ikke driller mit blodsukker, og så jeg kan nyde en (eller to) med god samvittighed.

Kanelsnegle (ca. 15 stk)
4 æg + en æggeblomme
50 g smeltet smør
1 dl fløde
2 spsk. græsk yoghurt
1 dl kokosfibre
1,5 dl. mandler, malet til mel
5 spsk loppefrøskaller (HUSK)
2 tsk bagepulver
1 tsk vaniljepulver
3 spsk sukrin
2 tsk kardemomme

150 g smør
4 spsk kanel
2 spsk sukrin
evt. lidt agave sirup

evt. et drys kanel/sukrin på toppen

Start med at piske æggene (og blommen) i et par minutter, til de er blevet luftige. Pisk derefter fløde, smeltet smør og græsk yoghurt sammen med æggene. I en seperat skål, blandes alle de tørre ingredienser (kokosfibre, mandelmel, loppefrøskaller, bagepulver, vaniljepulver, kardemomme, sukrin), og herefter røres det sammen med ægge-massen. Rør det hele godt sammen, og lad dejen stå et par minutter, så kokosfibrene og loppefrøskallerne kan suge væske til sig. Hvis du synes at dejen er meget tynd, kan du tilføje lidt ekstra hjemmelavet mandelmel.

Herefter lægger du dejen ud på et stykke bagepapir, og oven på dejen putter du endnu et stykke bagepapir. Brug en kagerulle, til at fordele dejen rundt, så kvadratisk som muligt. Dejen skal ikke rulles for tyndt, da den så bliver alt for svær at arbejde med.

Bland smør, kanel, sukrin og agavesirup (eller det sødning du foretrækker) sammen, og smør det ud på din firkantede dej (du skal selvfølgelig fjerne det øverste stykke bagepapir først :)). Hvis du synes det ser lidt tyndt ud med kanelsmør, så lav noget mere - det er jo denne her snask som er det bedste! Herefter rulller du dejen, meget forsigtigt, til en roulade-agtig lang pølse. Det kan godt lade sig gøre, også helt uden problemer, men denne dej er ikke ligesom en traditionel bolle-dej, så rul den forsigtigt.

Læg kanelpølsen (føj et klamt ord!) på køl, mens du varmer ovnen op på 180 grader - på den måde er det nemmere at skære i den. Når den har stået på køl, skærer du den i skiver og lægger på en bageplade med bagepapir, og bager i ca. 15 minutter (alle ovne er forskellige, så hold øje med sneglene). Jeg lagde mine i forme, men de kan helt sikkert også bare lægges på bagepapir som normalt. Drys evt. lidt kanel og sukrin (eller lignende) på toppen, for ekstra kanelsmag!




Og så fik jeg lige, helt i øvrigt, et flot 12-tal til eksamen i går. Er så stolt af mig selv.. Og min gruppe. For det var til en gruppeeksamen; noget, som jeg normalt ikke er så meget for, da jeg har min egen, sære arbejdsmetode. Ydermere synes jeg at et 12-tal i denne periode af mit liv, hvor jeg gennemgår en stor personlig sorg/krise, er mere end jeg nogensinde havde turde drømme om. For jeg er realitisk.. Mit fokus har ikke været 100 % på studiet i denne tid, men det gik alligevel.

God weekend :)

1 kommentar:

  1. Tillykke med 12-tallet! Sejt gået, især i denne tid! ♥️ Mmmm... Kanelsnegle. Et af de få tidspunkter hvor jeg er ked af ikke at kunne tåle gluten, er når jeg er i IKEA og kan dufte kanelsnegle! ;-)

    SvarSlet