onsdag den 19. juni 2013

Hummus

Hummus er en fantastisk dip! Det kan bruges til mange forskellige ting, og kan både være mild, stærk, ekstra blød eller krydret. Groft sagt, har hummus ikke en fis med LCHF at gøre, men jeg synes godt man kan inviterer sådanne ting ind i sit liv, hvis man sørger for at mængderne er moderate. Da jeg lavede denne portion hummus, spiste jeg det med grøntsagsstænger og nogle krydrede frikadeller. Man kan jo både købe hele kikærter og bløde dem op, natten over, men til denne her portion brugte jeg de gode, økologiske kikærter på dåse. Jeg synes sagtens man kan bruge dem fra dåse i en snæver vending, især når de er øko.



Der blev en god sjat hummus tilbage, som jeg rørte op med en klat mayonnaise dagen efter, så den blev ekstra blød. Det blev den altså ikke ringere af, skulle jeg hilse og sige. Det gjorde min frokost ekstra lækker dagen efter!

Til en (stor) portion hummus
2 dåser økologiske kikærter
4 fed hvidløg
1 tsk. tørrede koriander
1 spsk. tahin
saften fra en halv citron
1 dusk persille
½ dl god olivenolie

Skyl kikærterne godt inden du putter dem i en skål sammen med presset hvidløg, koriander, tahin, citronsaft og hakket persille. Blend hele molevitten med stavblender og smag evt. til med salt. Hvis din hummus er for tør, prøver du dig bare lidt frem med mere olivenolie - eller endda lidt mayo!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar