søndag den 3. februar 2013

Pandekager med æble og gulerod

Jeg har som regel altid en klar idé om hvordan mit morgenmåltid skal se ud næste morgen, når jeg går i seng om aftenen. Det var ikke lige tilfældet fredag aften, så jeg måtte trylle en form for morgenmad frem, sådan lidt ud fra fantasi og bedste evne kl. 8.00 lørdag morgen. Det blev til disse pandekager med æble og gulerod:


Jeg synes faktisk selv at resultatet blev helt okay, selvom frugt ikke hører til en striks LCHF-kost. Jeg byder alligevel frugt velkommen i ny og næ, som jeg vist også har pointeret før. De mættede fint, men er nok noget som vil høre weekenderne til. Hvis man har lyst til noget der er lidt sødt og virker forbudt, er de her et hit.

Pandekager (ca. 15 stk.) 
4 æbler
3 mellemstore gulerødder
2-3 æg
2 store spsk. græsk yoghurt
4 spsk. husk
1 spsk. olie
1 håndfuld mandler eller hasselnødder
2 spsk. ren rå kakao (kan udelades)

Start med at rive æbler og gulerødder, og hak derefter nødderne fint - evt. på minihakker. Bland derefter yoghurt, olie og 2 æg i, og tilføj husk og kakao. Lad dejen hvile, og se efter 5-10 min., om dejen kunne trænge til endnu et æg. Når dejen er klar, klattes den ud i tynde kager på en bageplade med bagepapir på, og bages i ovnen ved 200 grader. Jeg lagde ikke rigtig mærke til hvor lang tid de var i ovnen (mit evige problem), jeg holder som regel bare øje med det og når det virker tilpas gennembagt og har en god konsistens, tager jeg det ud af ovnen.

Server evt. med æbleskiver og græsk yoghurt, rørt med vanilje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar