torsdag den 28. februar 2013

Frække kyllingefrikadeller


Jeg elsker frikadeller.. Af svinekød, oksekød, fisk og kylling. Tit synes jeg bare at kyllingefrikadeller kan blive en lille smule tørre og kedelige, hvis man ikke pepper dem ordentligt op. Så det gjorde jeg med denne portion, og de blev altså ret gode. Jeg havde en håndfuld pistacienødder og lidt fennikel liggende, så det skulle i! Sammen med hvidløg, salt og peber. Som tilbehør fik vi dampet spinat, feta, soltørrede tomater og lidt valnødder. Vi fik desuden en chilimayo til de der kyllingedeller, da de som sagt godt kan blive noget tørre, hvis man bare spiser dem som de er.Opskrift på mayonnaisen får i lige her også, dog uden billede. Fennikel og nødderne i dellerne gav et super lækkert pift, som faktisk passede godt sammen med kyllingen. Den kombination kunne sagtens gentages ved anden lejlighed.

Kyllingefrikadeller (10 stk.) 
400 g. hakket kyllingekød
1 håndfuld finthakket pistacienødder
100 g. finthakket fennikel
50 g. finthakket løg
2 fed hvidløg
1 spsk. husk
1 æg
salt, peber

Alle ingredienserne blandes og steges enten på panden eller bages i ovnen. Jeg ved godt at det giver en anden smagsoplevelse at lave dem på panden, men denne gang bagte jeg dem ca. 30 min. i ovnen - dels fordi jeg hader at gøre et komfur rent, som er sprøjtet til med stegefedt og dels fordi at jeg kan bruge min energi andetsteds, mens dellerne bliver færdige.

Chilimayo 
1 spsk. græsk yoghurt
2 spsk. god mayonnaise
2 spsk. creme fraiche
2 spsk. tørret chili - eller mere, hvis du vil have den rigtig hot!
1 fed hvidløg (kan udelades)
salt, peber

Bland, bland, bland - stil på køl, spis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar