mandag den 10. december 2012

To slags julekugler: Nougat og brunkage!

Yes, yes.. Den søde juletid er over os, og for ikke at falde for alvorligt i sukkerfælden, har jeg nu afprøvet to slags lækre konfekt-agtige kugler, som jeg planlægger at servere juleaften (ja, vi skal sørme stå for julen i år). De er bløde og lækre - den ene udgave har jeg forsøgt mig med før, men det gik lidt over gevind med julekrydderierne, så derfor har jeg justeret lidt. Den anden er faktisk et mislykket forsøg på at lave hjemmelavet hård nougat, som endte med at blive lækre kugler i stedet for..


Nougatkugle til venstre, brunkagekugle til højre 


Nougatkugler (ca. 20-30 stk.) 
250 g. hasselnødder 
25 bløde dadler, udstenet 
2 spsk. kakao 
1 spsk. kokosolie 

Hak hasselnødderne fint i en kaffekværn, blender eller lign.. Brug derefter en stavblender til at mose dadlerne til en lind, glat masse. Bland de to ting og tilføj kakao og smeltet kokosolie. Stil på køl nogle timer og form derefter til kugler i mundrette størrelser. Jo længere tid de står på køl, jo hårdere bliver de - nemt, lækkert og ret jule-agtigt. 

Brunkagekugler (ca. 20-30 stk.) 
250 g. mandler 
25 bløde dadler, udstenet 
1-3 tsk. brunkage krydderi
1 stor håndfuld kokosmel til pynt 

Samme metode som nougatkuglerne: Hak mandlerne fint, mos dadlerne ved hjælp af stavblender - smæk begge dele sammen og smag til med brunkage krydderi. Stil på køl i nogle timer, og tril mundrette kugler som med fordel kan rulles i kokosmel. Forestiller mig, at de også ville smage godt hvis kokossen erstattes med meget finthakket mandler eller lidt kanel. Prøv jer frem :)

.. På denne måde kan man sagtens gå julen igennem med sunde lækkerier, uden at man får de vilde blodsukker -udsving, som jeg jo har tendens til. Dog skal det lige siges at dadler jo altså er koncentreret frugtsukker, og man skal derfor ikke spise 10 ad gangen.. Jeg taler af erfaring ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar