mandag den 12. november 2012

Smagsfuld lasagne

Ja, så blev det atter tid til lasagne tid til lasagne i det lille hjem. Når jeg siger sådan er det fordi det er en ret som ofte lægger vejen forbi vores spisebord. Jeg elsker og har altid elsket lasagne - da jeg var barn var det pga. kombinationen af kød, grøntsager, bløde lasagneplader og den cremede ost. Det er sådan set stadig derfor jeg elsker lasagne - men det er også fordi at der i denne ret er rig mulighed for at bruge mange grøntsager og så er den (som vi godt kan lide) ret billig, hvis man tænker at der er til 2-3 dage til to mennesker.. Desuden kan denne fryses og smager også skønt efter et besøg i kulden.. I lang tid har vi brugt den Mornay sauce, som man kan købe i butikkerne og putte i sin lasagne - dette skyldes, at jeg altid har fundet det seriøst angstprovokerende at skulle kaste sig ud i en opbagt bechamelsovs - generelt opbagte ting, har jeg det rigtig skidt med.. Indtil i dag, hvor jeg simpelthen nægtede at give 17-18 kroner for færdiglavet sovs, når jeg kan lave en velsmagende en meget billigere. Anyways, her er opskriften på min absolutte yndlings udgave af lasagne.


Til denne store portion brugte jeg (og Thomas): 
Kødsovs
400 g hakket oksekød 
100 g magert bacon i strimler
300 g revet gulerod 
200 g squash 
6 store champignoner 
2 løg 
4 fed hvidløg 
2 dåser flåede tomater
2 spsk. chilisauce 
2 dl. grøntsagsbouillon 
salt, peber, tørret timian og oregano 

Bechamel sovs 
50 g smør 
50 g mel 
5 dl mælk 
1 håndfuld revet ost 
1 spsk. revet muskatnød 

15 lasagneplader
Revet ost  

Start med at skylle, skrælle, skære og rive de forskellige grøntsager, således at gulerødder og squash er revet og løg, hvidløg og champignoner er hakket i små tern. Svits bacon, og steg derefter løgene sammen med. Mens løg og bacon simre, svitses hakket oksekød og gulerødder, squash, champignoner og hvidløg tilføjes. Tilsæt nu bacon og løg, og slutteligt flåede tomater,chili, bouillon og krydderier. Lad kødsovsen stå og simre mens du laver bechamelsaucen. Varm mælken op, evt. i mikroovnen så den er forholdsvis lun, og tilføj muskatnød og salt. Smelt smørret i en gryde og drys melet i, lidt efter lidt, mens du konstant røre i gryden. Når alt melet er rørt ud i smørret, tilføjes mælken lidt efter lidt, indtil den har den rette cremede konsistens - tilføj en håndfuld revet ost og voila! 

Når kødsovsen har stået og simret og bechamelsovsen er færdig, lægges lasagnen sammen på normal vis. Tilberedes i ovnen i ca. 30-40 min. (vi går aldrig ud fra tid, men holder øje med maden med jævne mellemrum) ved 200 grader. Når lasagnen har været inde i ca. 20-25 min., tages lasagnen ud og der puttes der revet ost og lasagnen "bages" færdig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar