lørdag den 6. oktober 2012

Verdens nemmeste hjemmelavede romkugler


Jeg har altid været stor fan af romkugler - og mærkeligt nok har jeg altid været meget begejstret for de der små mundrette kugler, som man kunne købe (er ikke stødt på dem for nylig) i Netto med ni i en pakke, som muligvis ikke har en skid med romkugler at gøre, men som er så fantastiske i konsistens og størrelse.. Da jeg første gang afprøvede denne opskrift, var det ikke med henblik på at lave romkugler men nogle andre kugler, som jeg ikke kan huske. Jeg afprøvede så opskriften igen forleden og tilførte nogle lidt andre ingredienser og fik så noget jeg synes mindede om romkugler, som faldt i virkelig god jord og som var SÅ nemme. Der er på ingen måde sparet på kalorierne i dette oplæg, men det var heller ikke min hensigt.



Til denne portion (hvor der blev forholdsvis mange romkugler) brugte jeg: 

- 200 g. friskost
- 500 g. sandkage
- 1 spsk. jordbærsyltetøj
- 1 stor håndfuld kokosmel
- 1 lille håndfuld krymmel

Sandkagen smuldres ned i en skål sammen med friskost og en klat syltetøj, piskes kort med elpisker og massen æltes så fast og glat, så den minder om romkugle -dej. Tag en passende klump og rul en masse kugler - rul i kokosmel eller krymmel. Jeg fandt ud af, at det krymmel jeg anvendte ikke var særlig godt, da sukkeret i det ligesom smeltede da det kom på køl og de blev derfor ret fugtige - derfor er kokos helt klart min favorit, men man kunne jo rulle dem i alverdens sjove ting :-) Enjoy..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar