fredag den 19. oktober 2012

Lækre bagles

Jeg elsker bagels - men jeg har aldrig forsøgt mig med at lave dem før, og har egentlig heller ikke overvejet det, da jeg har følt mig OK mættet af alt det andet brød man kan lave. Men! Så faldt jeg over en opskrift som så ret så nem ud på Spisekammeret's blog, så det forsøgte jeg mig med :)



Som sagt er opskriften super nem og ligetil og så smager de desuden rigtig lækkert! Jeg fik dog en del flere bagels ud af denne portion end de 12, som er beskrevet på linket, men sådan går det jo når man freestyler :)











Til denne portion brugte jeg:
50 g gær
4 dl lunkent vand
1 tsk salt
2 tsk sukker
750 g hvedemel (50 g til æltning)
Evt. solsikkekerner, sesam ect. til pynt

I princippet fungerer denne dej egentlig som en ganske almindelig bolledej (Skønne fødselsdagsboller) - altså røre du gær ud i lunkent vand, tilføjer de resterende ingredienser og rør/ælter det sammen til en god og glat dej. Denne skal hæve i 20 min. Når dejen har hævet ælter man den lige igen, så den er helt klar. Derpå tager man og ruller dejen til en stor pølse og skære den i 16 stykker (igen fuldstændig samme princip, som når jeg i hvert fald bager boller) - klumperne æltes og flades ud, så de er et par centimeter tykke, stik en finger igennem og lavet mellemstort "bagel-hul".
Hver rå bagel lægges nu på en melet bageplade med bagepapir på, og hæver yderligere 25 min.. Når de rå bagels har hævet, puttes de i en gryde (et par stykker eller 3 ad gangen) med 4 liter usaltet vand, som står og småkoger/simrer. Her ligger de og chiller i 5-7 min., hvorpå de puttes på en bageplade med bagepapir - Her kan man så drysse med f.eks. sesam og solsikkekerner, som jeg gjorde. Gentag med alle de rå bagels og bag dem slutteligt i ovnen ved 190 g i 30 min.. Jeg vil råde til at man kun har én bageplade i ovnen ad gangen. Min portion fyldte to bageplader, og de kommer altså bedst til deres ret, hvis de får lov at være alene ;). Enjoy..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar