fredag den 16. maj 2014

Laksesteak på cremet asparges


For nogle uger siden købte jeg 2 kilo dansk laks af min kollega - han har sommerhus på Bornholm, og kommer med jævne mellemrum hjem, med masser lækker fisk. Denne gang var det så laks, og det ville jeg gerne have fingrene i.. Og det skal jeg da liiiige love for at jeg fik. På mystisk vis fik jeg sammensat de mest simple og lækre ingredienser, og det hele smagt himmelsk! Er der noget, som jeg er fan af, så er det mad som går hurtigt (arbejder tit sent), og hvis det så samtidig er altoverskyggende lækkert, ja - så er jeg lykkelig. Her får i en hurtig omgang aftensmad, som er så lækker, at jeg ville servere det for gæster! 

Til to portioner aftensmad skal du bruge 
2 store laksesteaks 
1 bundt asparges 
1 porre 
3 fed hvidløg 
3 dl. fløde 
smør til stegning
lidt hvidvinseddike
½ økocitron 
salt, peber 

Start med at vaske, rense, skære og plukke porre, hvidløg og asparges. Porren skal skæres i tynde skiver, og aspargesene skal skæres i små tykke stykker - gem det øverste til pyntning. Steg laksen i smør på en varm pande - ikke for længe, da tør laks (og fisk generelt) mildest talt er røvsygt. Når laksen er stegt tilpas, stiller du den til side. Smelt en stor klat smør i samme pande, som du har brugt til laksen, og svits porre, asparges og hvidløg. Efter et par minutter, overhælder du det hele med fløde, lader det koge ind og smager til med salt, peber og hvidvinseddike. Anret på en tallerken og pynt med citron og asparges.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar