lørdag den 27. april 2013

Applepie

Nogle gange rammer dessertlysten bare én, selvom man egentlig havde planlagt IKKE at spise dessert.. Så er det jo heldigt (or not) at man liiiige har ingredienser til at lave en lille efterret som mindede om en slags applepie. Det skal lige siges at jeg overhovedet ikke aner hvordan man laver traditionel applepie, faktisk ved jeg ikke engang om jeg har smagt det.. Bunden er faktisk bare hjemmelavet marcipan, som jeg virkelig synes passer godt til æble og kanel. Anyways, det her er min udgave af en hurtig, LCHF venlig applepie, som endte med at smage ret godt, hvis jeg selv skal sige det.


Applepie (ét lille fad, ca. 6 pæne stykker) 


Marcipan
2 dl. hjemmelavet mandelmel *
2 spsk. agave sirup
1 tsk. mandelessens
1 bæger pasteuriserede æggehvider

* Hjemmelavet mandelmel laver man ved at hakke mandler helt fint, fx. ved brug af en kaffe/nøddekværn. Når man skal bruge mandelmelet til hjemmelavet marcipan, kan det være en god idé at smutte og tørre mandlerne først, så man ikke får skallen med i marcipanen. 

- Bland alle ingredienserne og ælt det sammen, til du har en masse som minder om den marcipan du kender

Æblefyld 
2-3 røde æbler - jeg brugte grønne, men synes de røde er bedst
1 spsk. kanel
1 spsk. Sukrin
1 håndfuld hakkede mandler
1 spsk. smør

- Skær æblerne i små stykker og hak mandlerne i grove stykker
- Bland alle ingredienserne og steg dem på panden, indtil æblerne er blevet lidt møre; ikke helt vildt bløde, men heller ikke helt hårde

Fordel marcipanen i bunden af et fad (jeg lagde bagepapir i), så det ligger som en tynd bund. Herefter hælder du æblefyldet over marcipanen og bager i ovnen i ca. 15 min. ved 200 grader.

Server evt. med vaniljeflødeskum.

1 kommentar:

  1. Uhm lækkert! Æble og kanel (+ marcipan for den sags skyld) er bare en kombi, der altid fungerer :D

    SvarSlet