torsdag den 7. marts 2013

Fødselsdagsboller (LCHF)

Det er marts og det betyder for mit vedkommende, at min bedre halvdel snart fylder år.. Og ligesom jeg, elsker han også en god fødselsdagsbolle med smør og alt det der; så det skal han da have! Men jeg nægter simpelthen at lave hvide boller i traditionel forstand, med masser af hvedemel og sukker (igen, i traditionel forstand).. Han har fødselsdag, og det fejrer vi altså ikke med oppustede maver og kedeligt blodsukker. Derfor har jeg eksperimenteret lidt og fundet frem til en - hvis jeg selv skal sige det - skide god bolle, som smager og ligner en rigtig bolle.


Fødselsdagsboller (ca. 5 stk.)
2 dl. Mandelmel
2 spsk. Fiber Husk
3 æg
50 g. smeltet smør
1 tsk. bagepulver
1 tsk. agave sirup
1 tsk. kardemomme
sesam til pynt

Pisk æg luftige og bland med det smeltede smør. Tilføj de tørre ingredienser og slut af med agave sirup. Lad dejen hvile 5-10 min., så mandelmel og Husk kan suge væske til sig. Hvis den bliver meget 'tør' tilføj da lidt vand eller mælk. Jeg fyldte store muffin forme med dejen, da jeg synes det giver det pæneste resultat. Drys sesam oven på og bag i 15-20 min. ved 175 grader (ca.). Husk at kigge til dine boller jævnligt - Jeg tager aldrig tid på min mad som sådan, jeg holder bare øje med det.



Bollerne smager faktisk godt, både sammen med ost, pølse og Nutella - som du kan finde opskriften på her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar