fredag den 21. december 2012

Fantastisk chokoladekage, uden mel og sukker

Det forholder sig sådan at jeg allerede har lavet et indlæg på bloggen, hvor opskriften på denne fætter blev vist. Men! For det første var det ikke et særlig flatterende indlæg og billedet af kagen var ikke særlig inspirerende. Så her gentager jeg lige mig selv fra før, men det kan denne fantastiske kage vidst godt tåle. Opskriften har jeg fundet hos Jane/Madbanditten, som lægger rigtig mange lækre opskrifter op.

Verdens nemmeste chokoladekage, som oven i købet er helt uden mel og sukker! Se det er noget min indre LCHF'er kan lide.. Yndlingskagen, i lovlig udgave. Perfekt! Jeg har forsøgt at fange kagens mousse agtige konsistens på billedet, som er det den vinder på! Den her kage kan ikke blive tør, det er ligesom at spise en bagt chokolademousse, bare bedre. Og nemmere. Det skal lige siges at der absolut ikke er sparet på fedtet - men det er jo heller ikke et krav i følge lchf - tværtimod. Så er du fedtforskrækket? Look the other way, baby.



Chokoladekage
150 g. æggehvide (ca. 5 stk)
150 g. æggeblomme (ca. 5 styk)
150 g. mørk chokolade - jeg brugte 85 %
150 g. smør
*150. sukker, eller det der svarer til det i sødemiddel
Evt. en håndfuld ekstra hakket chokolade til at putte i kagen
* Hvis du vælger at bruge en chokolade med mindre kakaoindhold,
skal du ikke bruge så meget sukker, da chokoladen er sød i sig selv.

Start med at piske æggehviderne luftige og stive. Smelt chokolade, smør og "sukker" i en skål over et vandbad, indtil det er blevet en ensartet masse. Tag skålen af vandbadet, og tilføj herefter æggeblommer, som røres godt ud i massen, så det bliver jævnt. Held hele chokomassen over i æggehviderne og vend/rør det indtil det også er ensartet. Smæk i en smurt springform og bag den ved 180 grader i 20 min.. Voila, nemt! Den hæver en hel del inde i ovnen, men falder sammen og bliver helt rigtig snasket når den har kølet lidt. Server evt. som på billedet - med creme fraiche (mest for Thomas' skyld, han kan æde det med ske) og frosne hindbær, som er smadret til ukendelighed og blandet sammen med vaniljekorn. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar