mandag den 5. maj 2014

Pulled pork og coleslaw med mynte

Forleden dag kom min familie forbi til aftensmad, og det betød (sjovt nok) at jeg skulle finde på noget at servere for dem. Da jeg først havde fri klokken 16, og derfor ikke havde hele dagen til at stå i køkkenet, var der kun én udvej: Pulled pork! Det smager lækkert, er god gæstemad og kan passe sig selv i ovnen (bare lige for god ordens skyld, skal det lige siges, at Thomas altså var hjemme, og at jeg derfor ikke efterlod en tændt ovn sådan helt alene). Jeg nåede ikke at lave en "rub" til dyret aftenen før, og det ville have optimeret smagen en del. Nakkefileten kom altså "bare" i stegesoen, sammen med en marinade, og så hyggede den sig hele dagen i ovnen. En anden gang vil jeg lave en rub af kokossukker, (røget) paprika, salt, peber, hvidløg, tørret chili, spidskommen, ingefær og tomatpuré - men det blev ikke i denne omgang. Smagen fejlede nu heller ikke noget alligevel, selvom den var en anelse mildere, hvad angår den røgede smag, end jeg er vant til. Det gjorde mig nu ikke noget, for sidste gang synes jeg det hele var lige røget nok til mig - det har selvfølgelig intet at  gøre med, at vi havde så meget Pulled pork tilovers, at jeg spiste det i 3-4 dage i træk ;) Haha!


Det endte med at se sådan ud, og min familie spiste med største fornøjelse. Pulled pork er (for mig) ikke særlig svært at gøre LCHF-venligt. Bollen er totalt unødvendig, og der kan skrues godt op for fedtet i coleslawen, så det er rigtig lækkert. Der blev dog alligevel serveret burgerboller til dem som havde lyst til det.

Pulled Pork (nok til 6 sultne mennesker + frokost til 2 mennesker dagen efter) 
ca. 2 kg. nakkefilet
2 dåser hakkede tomater
1 dåse tomatpuré
½ dl æbleeddike 
1 finthakket løg
3 fed hvidløg (knust)
1 frisk chili
1 håndfuld grofthakket oregano
2 spsk. (røget) paprika
1 spsk. karry
1 tsk. tørret spidskommen
1 spsk. kokossukker eller SukrinGold 
salt og peber

Hæld alle ingredienserne i en skål, og blend det med en stavblender, til du har en ensartet marinade. Husk at smage til! Hæld noget af marinaden i stegesoen, læg nakkefileten oven på og hæld resten af marinaden/sovsen udover. Stil stegesoen i en kold ovn, stil ovnen på ca. 125 grader, og lad den stå 6-8 timer. Når kødet er færdigt, tager du det over i et andet fad, og river kødet fra hinanden med to gafler. Hæld lidt af den lækre simresovs over, og smag til med salt, peber og evt. andre krydderier.

Coleslaw (en stooor portion) 
3 gulerødder
1 (lille) hvidkål
2 store spsk. mayonnaise
3 spsk. creme fraiche (38 %)
2 spsk. græsk yoghurt (10 %)
1 håndfuld finthakket purløg
1 håndfuld finthakket mynte
2 fed hvidløg
saft og skal af 1 øko-citron
salt, peber

Skræl og snit/riv gulerødder og hvidkål - jeg plejer at rive gulerødder og snitte hvidkål fint, men fremover tror jeg, at jeg vil rive hvidkålen også, for jeg ender altid med coleslaw-snask i hele hovedet, pga. de lange stykker kål. Haha! I en skål blander du de resterende ingredienser, og vender gulerødder og hvidkål i. Stil gerne på køl, og lad den coleslawen trække nogle timer.

Det smager også fremragende dagen efter, og er en nem frokost at have med på job - garanteret mæthed hele dagen!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar