onsdag den 9. april 2014

Peberfrugt"madder" og en snak om forskellige typer morgenmad

Hvis du følger med på Instagram (madzvin), vil du sikkert have opdaget denne genganger i mit galleri. Jeg er nemlig blevet rigtig, rigtig glad for disse peberfrugt"madder" - især om morgenen. "Madderne" er i al sin enkelthed en peberfrugt, smurt med Philadelphia eller med andet lækkert pålæg.


Nogle gange er det rart med nemme løsninger - det gælder især de morgener hvor man har travlt, og hurtigt skal have kastet noget indenbords, så man ikke ender  med at gå sukkerkold i løbet af formiddagen. Sådan er det i hvert fald for mig.. Morgenmåltidet er det vigtigste, og det er altafgørende for resten af min dag. Derfor er det vigtigt at jeg her får rigeligt med grønt, fedt og protein - på den måde kan jeg vente 5-6 timer, før jeg behøver at tænke på næste måltid. Dermed ikke sagt, at jeg aldrig gør noget andet, som fx en sødere morgenmad - det gør jeg, og den type morgenmad elsker jeg også. Men de mætter mig altså ikke lige så længe, som den salte morgenmad. Jeg tror det handler meget om, at den søde morgenmad stadig tricker et eller andet i mig.. Sødt giver mig lyst til mere - ikke nødvendigvis mere sødt, og slet ikke som en skål havregryn med mælk og frugt ville gøre, men stadig.. Der ER forskel på om jeg spiser en chiagrød (som ellers er spækket med fedt!) eller en portion æg, peberfrugter og noget ost. 

Eksempel: Spiser jeg en chiagrød eller kokosgrød/mandelgrød som det eneste tirsdag morgen, så er jeg allerede (små)sulten inden frokost. Når min kollega så kommer med hjemmelavet chokoladekage, til det møde vi skal have kl. 11, så ryger jeg sandsynligvis i den kage.. Fordi jeg ikke er dækket ordentligt ind. Har jeg derimod indtaget en morgenmad, som på ovenstående billede, så har jeg fået lagt en fin, fin bund, og jeg vil ikke have svært ved at takke nej til chokoladekagen. 

Og hvad er det så lige man gør? For man (jeg) vil jo også gerne have en sød morgenmad en gang imellem, uden at falde i sukker/overspisnings -fælden inden klokken har slået ti. For mig er der 2 muligheder: Enten spiser jeg lidt sødt morgenmad, som supplement til min salte morgenmad - eller også spiser jeg sød morgenmad på de dage, hvor jeg har bedre tid/overskud/mulighed til at navigere uden om fristelser. Dvs. at pandekager, chiagrød eller lignende, hører weekenden eller fridage til. For på mine rolige fridage møder jeg ingen kollegaer med kager i armene, og jeg har mulighed for at supplere op med en ekstra kop kaffe med fløde - fordi jeg har tiden. Jeg kan selvfølgelig også bare drikke eller spise mellemmåltider i hverdagen, men det er altså ikke altid jeg har tid til at gå fra, for at spise/drikke et mellemmåltid på arbejdet. Her foretrækker jeg at have stabilt blodsukker hele dagen, og "nøjes" med mine tre hovedmåltider. 

Vi er selvfølgelig alle sammen forskellige, og jeg ved at nogle trives rigtig, rigtig fint ved at starte dagen med søde morgenmadstyper - dét synes jeg er dejligt - at vi er forskellige og har forskellige måder at gøre det på. En af flere fantastiske ting ved LCHF; det er ikke en kur med regler i den forstand. Det handler nemlig mere om at lytte til sin krop og navigere ud fra det - men det er også en ting, som kræver "øvelse", og er en evig proces. 

Men hey! Prøv peberfrugt"madderne" - hører ofte at folk kan køre lidt sur i æg hver eneste dag, og den tankegang kan jeg til dels godt følge.. Her er "madderne" + valgfrit tilbehør virkelig et fint alternativ til morgenmadstallerkenen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar