tirsdag den 12. november 2013

Rødkålssalat, med smag af appelsin og nelliker (Julerødkål)


Julen nærmer sig med hastige skridt (ej, måske ikke, men næsten!), og der er altid 1000 ting som skal ordnes inden vi for alvor træder ind i julezonen. Fx skal der afprøves opskrifter, så vi kan holde jul med manér den 24. december. Forleden var det Mortens aften, og der fik jeg så mulighed for at afprøve årets udgave af rødkål, som der nok er tradition for mange steder Juleaften. Egentlig har jeg aldrig brudt mig særlig meget, om den der klistrede, udkogte rødkål. Derfor har jeg sat mig for, at der i år må en sprød og lidt friskere udgave til! Det lykkedes mig rigtig godt forleden dag, og jeg tror faktisk vi har en vinder. Så nu præsenterer jeg jer for årets julerødkål! 




Rødkålssalat (2 personer)
¼ rødkålshoved
1 håndfuld grofthakkede mandler
 smør til stegning
 salt, peber
evt. ½ æble (skåret i små, mundrette stykker)

3 store appelsiner
½ dl. vand
25 små, tørrede nelliker
2x2 cm ingefær
 evt. lidt tørret kanel

Du skal starte med at lave en slags ”sirup”, som er den der binder hele rødkålssalaten sammen. Halver appelsinerne, og pres dem i en saftpresser. Appelsinsaften, vand, nelliker, ingefær (skrællet og skåret i 4 stykker) og evt. kanel, blandes i en lille kasserolle, og koges ind – i ca. 45 minutter – indtil du har en tykkere, koncentreret appelsinsaft. Si nelliker og ingefær fra væsken, og stil ”siruppen” væk. Snit rødkålen fint, og svits på panden i smør – bare lige hurtigt, der skal stadig være bid i kålen. Anret den smørstegte rødkål i en skål, bland mandler og evt. æble i rødkålen, og drys med salt og peber. Afslut med ”siruppen” udover den lune rødkål og server straks!

”Siruppen” kan med fordel laves nogle timer i forvejen, eller dagen før.

1 kommentar:

  1. Den salat skal helt sikkert prøves. Jeg bruger som regel mørk balsamico glace, det kan også anbefales. :)

    SvarSlet